Publiczna Szkoła Podstawowa im. Papieża Jana Pawła II z Publicznym Przedszkolem w Młynarzach

Historia szkoły podstawowej w Młynarzach

Pierwsze wzmianki o szkole w Młynarzach datuje się na rok 1868. Wówczas to działała szkoła elementarna, która istniała do roku 1875. Ówczesnymi nauczycielami byli: Michał Nowicki i Tomasz Uzarowicz.

Po drugiej wojnie światowej Szkoła Podstawowa w Młynarzach początkowo zajmowała jedną izbę drewnianego budynku Urzędu Gminy. Rok szkolny 1948/49 uczniowie szkoły rozpoczęli w nowo zbudowanym baraku (plac przed dzisiejszą szkołą). Organizatorem i kierownikiem pierwszej powojennej Szkoły Podstawowej w Młynarzach był Władysław Ogonowski. W następnych latach dobudowano jeszcze jeden barak i świetlicę. Funkcję kierownika pełnił wówczas Bolesław Milewski. Dopełnieniem pracy dydaktyczno-wychowawczej była kulturalno-oświatowa działalność organizacji uczniowskich i kół zainteresowań.

Z myślą o poprawie bazy lokalowej w latach pięćdziesiątych zaczęły rodzić się plany budowy nowej szkoły. Został powołany Komitet Budowy Szkoły Podstawowej w Młynarzach. W grudniu 1961 roku powstała nowa murowana szkoła.

W roku szkolnym zorganizowana została Szkoła Przysposobienia Rolniczego. Rok szkolny trwał od listopada do października następnego roku kalendarzowego i dzielił się na dwa sześciomiesięczne okresy. Szkoła zakończyła swoją działalność po 7 latach istnienia tj. w roku 1967.

W 1965 roku rozpoczęto prace przy budowie boiska szkolnego. W Szkole Podstawowej w Młynarzach zwiększono ilość oddziałów. Ze względu na brak sal lekcyjnych szkoła zaczęła pracować na dwie zmiany. Zorganizowano świetlicę szkolną dla uczniów dojeżdżających. W roku szkolnym 1967/68 dyrektorem szkoły został Eugeniusz Grochowski.

W roku 1974 obowiązki dyrektora przejął Henryk Dziwiszek, zaś w latach 1975-1982 pełnił je Benedykt Załęski.

W roku szkol. 1982/83 dyrektorem została Zofia Prusik. W roku szkol. 1985/86 na dyrektora wybrano Barbarę Kurlandę.

 Z istotnych zmian w szkolnictwie można odnotować następujące fakty:

 - w roku szkol. 1966/67 zgodnie z założeniem reformy wprowadzono klasę ósmą;

- w latach 70-tych, w związku z powstaniem Zbiorczej Szkoły w Młynarzach, dzieci były dowożone osinobusem szkolnym i autobusami PKS;

 - w roku szkol. 1975/76 zorganizowane zostało Podstawowe Studium Zawodowe o profilu ogólnorolniczym. Nauka w studium trwała dwa semestry;

 - funkcjonujące od lat 70-tych przedszkole w 1992 roku przekształcono w oddział przedszkolny dla dzieci sześcioletnich.

W 1996 roku funkcję dyrektora objęła Ewa Chelchowska. W 1999 roku po reoeganizacji szkół pani Chełchowska została dyrektorem Publicznego Gimnazjum w Młynarzach, a na dyrektora Szkoły Publicznej w Młynarzach w drodze konkursu wyłoniono Zofię Fijałkowską-Stolarczyk.

W 2000 r. w szkole dokonano wymiany okien. Zapoczątkowano organizowanie trzech lokalnych imprez kulturalno – sportowych: Festynu Rodzinnego, Otwartego Turnieju Tenisa Stołowego i Gminnego Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Wójta.

W 2003 r. szkołę odwiedziła ekipa telewizyjna TVP 3 WOT w celu nagrania materiału o naszej placówce.

W roku szkol. 2004/2005 w szkole dokonano gruntownego remontu, zakupiono meble do klas i do kuchni oraz wiele pomocy dydaktycznych, m.in. telewizor, laptop i odtwarzacz DVD. Wokół szkoły położono kostkę brukową, a w miejscu wyciętych starych drzew posadzono nowe krzewy ozdobne.

W roku szkol. 2005/2006 wyposażono bibliotekę w komputery, zakupiono ławki, krzesła i meble do klas oraz sprzęt nagłaśniający. Przy wsparciu rodziców dokonano gruntownego remontu kuchni. Za zajęcie II miejsca przez Paulinę Dylewską w konkursie ekologicznym szkoła otrzymała mikroskop z kamerą.

W lipcu 2008 r. na budynku szkolnym położono nową elewację i dokonano naprawy boiska.

W roku szkol. 2007/2008 rozpoczęto realizację projektu pt. „Śladami Jana Pawła II”. W dniach 6 – 14 września 2008 r. w ramach tego projektu zorganizowano szkolną wycieczkę do Włoch, podczas której poświęcono sztandar szkoły.

10 października 2008 r. odbyło się uroczyste nadanie szkole imienia Papieża Jana Pawła II.

W roku szkol. 2008/2009 powstało „Małe przedszkole” dla dzieci od trzech do pięciu lat.

W dniach 5 – 14 września 2009 r. odbyła się druga wycieczka do Włoch.

W dniach 7 – 10 czerwca 2010 r. w ramach projektu „Śladami Jana Pawła II” uczniowie i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce Kraków – Wadowice – Kalwaria Zebrzydowska – Zakopane.

W roku szkol. 2011/2012 szkoła realizowała projekt systemowy Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie pt. „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych.”

17 czerwca 2012 r. nauczyciele i uczniowie szkoły brali udział w uroczystości nadania insygniów naszej gminie.

13 kwietnia 2013 r. grupa mażoretek z Młynarzy i Różana ćwicząca pod kierunkiem Żanety Cwaliny – Śliwowskiej w naszej szkole zdobyła II i III miejsce w Mistrzostwach Środkowej Polski Mażoretek w Poddębicach koło Łodzi.

17 – 22  grudnia 2013 r. uczniowie szkoły podstawowej wraz z uczniami gimnazjum uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Londynu.

W 2016 r. dzięki dużemu wsparciu finansowemu rodziców zainstalowano w dużej sali gimnastycznej nagłośnienie oraz zakupiono sprzęt multimedialny.

W roku szkol. 2017/2018 zatrudniono pedagoga i logopedę oraz urządzono gabinet profilaktyki zdrowotnej i gabinet terapeutyczny. Zakupiono też zestaw multimedialny (ekran, laptop i projektor), tablicę multimedialną i wiele pomocy dydaktycznych.

Od 1 września 2018 r. po odejściu na emeryturę Zofii Fijałkowskiej – Stolarczyk funkcję dyrektora szkoły pełni Katarzyna Brzuzy.

W roku szkol.  2018/2019 nasza szkoła przystąpiła do realizacji dwóch projektów edukacyjnych w ramach "Mazowieckiego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych - najlepsza inwestycja w człowieka". Stypedystkami zostały:

1) Gabriela Załęska - ucz. kl. VII, która będzie realizowała projekt pn. "Jak odczytywać szyfry liczbowe?";

2) Milena Śledziewska - ucz. kl. VII, która będzie realizowała projekt pn. "Jak konserwanty i inne substancje dodawane do żywności wpływają na zdrowie?".

Opiekę nad stypendystkami sprawowała p. Renata Małkowska.

W szkole zamontowano szafki na ubrania i buty. Powiększono plac zabaw oraz zamontowano przy nim stanowiska do ćwiczeń ruchowych, tzw. siłownię pod chmurką. Urządzono drugi gabinet terapeutyczny. Wokół szkoły ustawiono ścieżkę przyrodniczo – edukacyjną.

Przy sali gimnastycznej urządzono mini siłownię. Zakupiono wiele pomocy dydaktycznych, m.in. tablice interaktywne oraz oprogramowanie Corinth, laptopy, modułowe pracownie przyrodnicze (moduły: woda, powietrze), wyposażenie do pracowni laboLAB, tablety Einsteina, magiczną ścianę, teleskop i wiele innych.

W roku szkol. 2019/2020 nasza szkoła rozpoczęła realizację projektów, które finansowane są ze środków zewnętrznych:

  • projekt „Inwestujemy w naszą przyszłość”współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, Oś Priorytetowa X Edukacja dla rozwoju regionu, Działanie 10.1 Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży, Poddziałanie 10.1.1 Edukacja ogólna,
  • projekt “Mazowiecka Akademia Rozwoju Kompetencji Pracowników Instytucji Wspomagania" współfinasowany przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój;
  • projekt “Misja: programowanie – podregion ostrołęcki” dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (działanie 3.2 Innowacyjne działania na rzecz aktywizacji cyfrowej”).

Od 1 września 2019 r. w szkole funkcjonuje dziennik elektroniczny „Librus”.

24 stycznia 2020 r. przedstawiciele Empiku przekazali 1000 książek wygranych przez naszą szkołę w IV edycji konkursu "Tysiąc powodów by czytać".

Opracowanie: Elżbieta Polkowska, Dariusz Budelewski.